چرا بسیاری از تبلیغات رادیویی اینقدر ضعیف به خاطر سپرده می شوند؟

می دانم که رادیو تصویر ندارد و دسترسی تلویزیون محدود است.
حتی با کمپین های تبلیغاتی بسیار شدید هم نمی توان آنطور که باید وارد قفسه آرشیو ذهن مصرف کننده شد. به عنوان مثال، در یک کمپین تبلیغاتی رادیویی “موفق” که به مدت 16 هفته برای یک بازار خاص اجرا شد و یکی از کمپین هایی بود که بالاترین امتیاز آگاهی را در بین تمام تبلیغات رادیویی تا آن زمان کسب کرده بود، تنها 40٪ از مردم توانستند آگهی را خود به خود به خاطر بسپارید.

رادیو تلویزیون نیست و جایگزین آن نیست.
از رادیو می توان به طور موثرتری استفاده کرد، اما به نظر می رسد که تبلیغ کنندگان از آن به روشی اشتباه استفاده می کنند. ظاهرا دو مشکل اصلی رادیو میزان توجه شنوندگان و کمبود تصویر است. تبلیغ کنندگان می توانند با طراحی تبلیغات رادیویی و جدول زمانی رسانه ای موثرتر، بر این دو مشکل غلبه کنند. رادیو برای جلب توجه شنونده باید با محیط خود رقابت کند خیلی بیشتر از تلویزیون که معمولاً محیطی نسبتاً آرام دارد.
وقتی مردم تلویزیون تماشا می کنند، اغلب در سکوت هستند و معمولاً حواس پرتی کمی در اطراف خود دارند. این بدان معنی است که مخاطب به گیرنده خود می چسبد. به‌ویژه نام‌های تجاری در رده محصولات ارزان‌قیمت، برای جلب و حفظ توجه مخاطبان، باید به شدت بر اجرای تبلیغاتی بسیار خلاقانه تکیه کنند.

در هنگام صبحانه، رادیو باید با صدای به هم خوردن ظروف، صداهای آماده کردن صبحانه و گفتگوهای سر صبحانه رقابت کند. باز هم باید تاکید کرد که صبح ها و هنگام رانندگی به سمت محل کار، رادیو باید سخت کار کند!بنابراین، در ساعات معین روز ، بسیاری از شنوندگان به معنای واقعی کلمه شنونده نیستند.

‎شنوندگان سنتی رادیو که در اوایل دوران رادیو به آن می چسبیدند تا برنامه های آن را بشنوند …

‎اعم از این که تبلیغ ، رادیویی، تلویزیونی و یا در نقطه فروش باشد، باید برش داشته باشد و خود را در بین تبلیغات دیگر جای دهد . سپس باید ارتباط خود را برقرار سازد. در عین حال ، تبلیغ موردنظر باید به نحو موفقی نام تجاری را به طور صحیح ثبت کند . بنابراین ، آنچه در مورد تبلیغ رادیویی و کم در گیرانه عموماً صادق است آن است که صرفاً به توانایی افراد برای یادآوری تبلیغ، نباشد .

‎پیامی که در اینجا می خواهم منتقل کنم قطعا این نیست که تبلیغ کنندگان باید از رادیو کمتر استفاده کنند . باید از دوره های زمانی بهتر گزینش شده استفاده کنید . روشن است که تبلیغ کنندگان مایلندبا انتخاب دوره های زمانی (یا برنامه ها یا ایستگاه ها) که در آن ها رقابت تبلیغات با یکدیگر کمتر است ، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی) خود را اثر بخش تر کنند . دوره هایی که احتمال ایجاد اخلال در مخاطبان کمتر باشد . این گفته ممکن است زمانی درست از کار درآید که تعداد شنوندگان در حداقل خود است . بنابراین ، هر آگهی ممکن است به خودی خـود موثرتر واقع شود، ولی بین تعداد کمتری از افراد . این به معنای استفاده از تبلیغ بیشتر ، ولی کم هزینه تر بر حسب هر آگهی است . تبلیغ های رادیویی بهتری بسازید .

برای ساختن تبلیغ های خود پول خرج کنید!!!
تبلیغ هایی که توجه را جلب کند و برای باز کردن جای خود برش داشته باشد. بسیاری از تبلیغ های رادیویی، وحشتناک هستند. یک دلیل منطقی برای آن وجود دارد. رادیو رسانه ای کم هزینه
ولی پایین نگاه داشتن مخارج به بهانه نشان دادن در پرداخت برای نگارش و تولید خوب ، اوج دیدگاه اقتصادی غلط در مورد رادیو است . از رادیو برای شنوندگان در گیر شده و متعهد استفاده کنید . به نظر می رسد برخی از بخش های مخاطبان (نظیر نوجوانان)، توجه بیشتری به رادیو نشان می دهند . آنان با این رسانه بیشتر درگیر و یا نسبت به آن متعهد می شوند ، زیرا رادیو و و محتوای آن بـخـش مهمی از پاره فرهنگ گروه همسالان آنان است .ابتدا از تلویزیون استفاده کنید تا تصاویر و چهره ها نقش ببندند. سپس از طریق رادیو یادآوری و تقویت را ایجاد کنید .
اکثر مردم زمانی که چیزی را با تصاویر و چهره ها پیوند زنند، آن را راحت تر پردازش و بهتر و طولانی تر حفظ می کنند . عکس ها یا «نمادهای بصری » به عنوان قلاب های ذهنی عمل می کنند.
این امر توجه را به پیام های ملموس و آشکار معطوف می کند . از تلویزیون استفاده کنید تا تصاویر به مخاطبان عرضه شوند و سپس از رادیو به عنوان اشارت های بازگشت دهنده استفاده کنید ؛ یعنی تقویت کردن نام تجاری و پیام مورد نظر که از قبل با آن تصاویر پیوند زده شده اند . در ابتدا با تلویزیون در قلمرو تصویری ذهن مستقر شوید و سپس رادیو را به عنوان یک یادآوری کننده / تقویت کننده با آن پیوند زنید . ورود به ذهن مردم ، در مقایسه با ماندن در آنجا ، نیاز به کار بیشتری دارد. از تلویزیون برای تصاویر و حمله استفاده کنید . از پیوندهای رادیویی به

عنوان یادآوری کننده /تقویت کننده استفاده کنید .
از مزیت فوریت رادیو بهره بگیرید. داده های کسب شده از ایالات متحده تأییدی است بر شواهد آشکار . مشتریانی که در معرض تبلیغات قرار می گیرند، هرچه به وضعیت خرید نزدیک تر باشند، بیشتر تحت تأثیر آن قرار می گیرند (تبلیغ را عـمـيـق تـر پـردازش می کنند). جدول زمان بندی رادیو را به صورت تاکتیکی به نحوی برنامه ریزی کنید که بیشترین تعداد مشتریان را درست قبل از قرار گرفتن در موقعیت خرید، هدف قرار دهد (مثلاً روزهای قبل از تعطیلی پایان هفته ، پس از ساعت ۱۰ صبح زمانی است که بیشترین خریدهای سوپر مارکتی انجام می شود . )

‎ از مزیت فوریت و انعطاف پذیری رادیو برای تحریک کردن مصرف بهره بگیرید .

نام تجاری را در هشت ثانیه اول آگهی ذکر کنید و در خلال تبلیغ حداقل سه بار آن را تکرار کنید .

‎مهم تر از تلویزیون است هنوز …

‎بطور خلاصه هدف باید این باشد که در بین شلوغی ها نفوذ کرد و توجه را برای عرضه پیام تبلیغاتی به خود جلب کرد، وگرنه بخت آن که برقراری ارتباط تأثیر مطلوب خود را بگذارد اندک است . هرچه تبلیغ ، توجه را بیشتر به خود معطوف کند، احتمال برقراری ارتباط موثر و یادآوری خود را بیشتر می کند . اگر تبلیغ به میزان کمی، توجه را به خود معطوف کند، در بهترین حالت محتملاً ناکارآمد و در بدترین حالت محتملا بی اثر خواهد بود . چشم اندازی برای استفاده بسیار هوشمندانه تر از رادیو و افزایش اثر بخشی آن به مقدار زیاد ، وجود دارد .

رادیو رسانه ای است که ندرتاً به خوبی از آن استفاده می شود!