آموزش اضافه کردن دکمه تماس + واتس + و اینستاگرام به سایت
2023-08-05طراحی نوشته سه بعدی بدون فتوشاپ
2023-08-24
مفهوم بهتر رنگ ها در برند سازی
چه کسب وکار شما دارای یک خدمه اسکلت باشد یا یک شرکت سراسری، ممکن است متوجه شده باشید که کدام رنگها برای برند شما مناسبتر هستند. انتخاب رنگ سازمانی مناسب برای برندسازی شرکت ضروری است، زیرا روانشناسی رنگ نقش بسیار زیادی در تصمیم مشتری برای خرید محصول یا تعامل با یک شرکت دارد. در واقع، در 90 ثانیه اول مشاهده اولیه، ارزیابی ناخودآگاه از
قبل توسط مصرف کننده انجام شده است. چیزی بین 62 تا 90 درصد از این ارزیابی بر اساس رنگ است.
چرا استفاده از رنگ مناسب اهمیت دارد؟
هنگامی که شخصی لوگوی شما را روی یک محصول می بیند، از کنار ویترین فروشگاه شما در خیابان می گذرد یا از وب سایت شما بازدید می کند، متوجه طرح رنگ شده و واکنش احساسی به آن نشان می دهد. البته این به این معنا نیست که یک لوگوی قرمز احتمالا واکنش ظریف و ناخودآگاه تری باعث می شود بیننده بالفاصله احساس کند که گرسنه است. اما، این بدان معناست که رنگ ها
را در بیننده ایجاد می کنند.
یک قهوه ای جدی برای یک اسباب بازی سرگرم کننده و جدید کودکان – ممکن است انتخاب رنگ نامناسب برای یک تبلیغ مثال نوع پاسخی را بیننده را گیج کند یا توجه او را جلب نکند. اگر طرح رنگی برای محصول یا شرکت به طور کلی مناسب باشد،احتمالا که می خواهید ایجاد کنید . چه آن را تشخیص دهید یا نه، طرح رنگ شما واکنش احساسی در بینندگان ایجاد می کند، بنابراین ضروری است که بدانید کدام رنگ ها به احتمال زیاد جلوه مورد نظر شما را ارائه می دهند.
یک مطالعه ارتباط رنگ ها را در بازاریابی از بین برد و نشان داد که رنگ نقش مهمی در تثبیت شخصیت یک برند دارد، برخریدها تأثیر می گذارد و بر دوست داشتن و آشنایی تأثیر می گذارد. این یافتهها اهمیت رنگ و نیاز به تفکر عمیق در مورد اینکه چگونه میخواهد برند شرکت خود را معرفی کند، برجسته میکند. اگر قصد دارید یک هویت برند قوی ایجاد کنید، داشتن یک طرح رنگی به یاد ماندنی نقطه شروع خوبی است
مبانی رنگ
در بینندگان ایجاد برای اینکه بدانید از چه رنگ هایی باید برای شرکت خود استفاده کنید، ابتدا باید احساساتی را که رنگ ها معمولا می کنند، بدانید . اگرچه چندین سایه رنگ و تنوع بیپایان وجود دارد، لیست زیر رنگهای اصلی را که شرکتها برای برند کردن خود استفاده میکنند، توصیف میکند و بینشی در مورد اینکه چرا شرکتها از این رنگها استفاده میکنند ، ارائه میکند :
رنگ زرد
زرد رنگی است که توجه را به خود جلب می کند و نشانه خوش بینی، برون گرایی، دوستی، شادی و نشاط است. همچنین می تواند نشان دهنده احساس احتیاط و بزدلی باشد، همراه با ایجاد فشار بالقوه بر روی چشم ها. با وجود معایب احتمالی آن، این رنگ برای بسیاری از شرکتها مورد استفاده قرار میگیرد IKEA ،Geographic National و Sprint همگی آن را در لوگوی خود به کار بردند.
آبی
آبی نشان دهنده هوش، ارتباطات، اعتماد، کارایی، وظیفه و منطق است. این رنگ آرام بخش و قابل اعتماد است که در بین شرکت ها بسیار محبوب است. بسیاری از رستورانها از استفاده از رنگ آبی اجتناب میکنند، اما به دلیل این باور که ممکن است اشتها را سرکوب کند. به دلیل قابل اعتماد بودن، موسسات مالی مانند Chase ،Morgan JP و America of Bank همگی از رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی خود استفاده کردند.
سبز
رنگ سبز احساس طبیعت و امنیت را برمی انگیزد. این به انتقال ایده ای از رشد، تازگی، آرامش و ثبات کمک می کند. سبزهای تیره تر نیز میتوانند به ثروت مربوط باشند، اما این عمدتا در ایاالت متحده یافت میشود که در آن پول سبز است، نه در کشورهای دیگری که واحد پول آنها رنگ متفاوتی دارد. شرکت هایی مانند Deere John و Rover Land از رنگ سبز برای نشان دادن ارتباط خود با طبیعت استفاده کردند.
رنگ بنفش
رنگ ارغوانی با سلطنت، ثروت، موفقیت و ِخ َرد مرتبط است. به دلیل نادر بودن آن در طبیعت، به چیزهایی مرتبط است که ماورایی یا تخیلی هستند. به عنوان مثال، لوگوی کانال Syfy بنفش است که نشان دهنده محتوای علمی تخیلی و فانتزی آنهاست.
قرمز
قرمز باعث ایجاد احساسات برانگیختگی، هیجان و تحریک می شود. این معانی عاشقانه مانند شور و عشق و در عین حال مربوط به قدرت و جنگ است. رنگ بسیار قابل مشاهده است و در جلب توجه مشتری خوب است. با این حال، می تواند نشان دهنده خطر و پرخاشگری نیز باشد. از آنجایی که این رنگ جلب توجه و تداعی کننده است، طیف گسترده ای از شرکت ها مانند CNN ،Heinz
و Exxon از آن استفاده می کنند.
نارنجی
رنگ نارنجی با قرمز ارتباط نزدیکی دارد، زیرا احساس برانگیختگی و هیجان را نیز در سطح کمتری برانگیخته است. این یک رنگ چند منظوره است، زیرا می تواند احساس شادی و بازیگوشی را نیز ایجاد کند. شما می توانید این رنگ بسیار احساسی را در لوگوی شرکت هایی مانند Discover ،Fanta و Amazon پیدا کنید.
رنگ صورتی
صورتی اغلب احساس بی گناهی، نرمی، پیچیدگی و ظرافت را از بین می برد. در دوران معاصر، بیشتر به زنانگی گره خورده است، اما با محبوبیت بیشتر صورتی در مد مردان، این در حال تغییر است. رنگ می تواند بیانیه ای جسورانه داشته باشد، در حالی که می تواند سبک تر و مالیم تر باشد. شرکت هایی مانند Vines Vineyard ،Robbins Baskin و Lyft همگی این رنگ را در لوگوی خود برای جلوه های مختلف گنجانده اند.
رنگ قهوه ای
قهوه ای می تواند احساسات جدی، قابل اعتماد بودن، حمایت و بی طرفی را نشان دهد. همچنین می توان از آن برای ارتباط با طبیعت و خاکی استفاده کرد. جنبه ی احساسی و هیجانی قهوه ای زیاد نیست، اما حس مفیدی را که بسیاری از افراد در یک شرکت به دنبال آن هستند، می دهد. به این ترتیب، Barrel Cracker ،UPS و Hershey همگی از این رنگ برای یادآوری خدمات یا محصول
قابل اعتماد خود به مشتریان استفاده می کنند.
مشکی
مشکی نماد قدرت، پیچیدگی، وقار، زرق و برق و اقتدار است. جذابیت مدرن و شیک رنگ مشکی آن را محبوب کرده و می تواند احساسات قوی را از بینندگان برانگیزد. علیرغم جذابیت آن، شرکت ها باید توجه داشته باشند که این رنگ می تواند نمادی از شر و اندوه باشد. شرکت های مد مانند گوچی، شانل و نایک همگی از رنگ مشکی در لوگوی خود برای تکمیل محصوالت پرطرفدار خود
استفاده می کنند.
سفید
سفید با خلوص، پاکی، سادگی، بهداشت و آرامش همراه است. این مفاهیم مثبت رنگ سفید را به انتخابی بسیار جذاب برای شرکت ها تبدیل می کند و اغلب از رنگ به عنوان پس زمینه استفاده می شود. شرکت هایی مانند Cotton ،Crocs ،Apple و Tesla همگی رنگ سفید را با رنگ های مختلف جفت کرده اند تا تاثیر فوق العاده ای داشته باشند
بهترین رنگ برای برندسازی شرکتی
هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه برندسازی شرکت خود، تعداد رنگ ها و تأثیرات مختلف آنها بر روی مخاطبان می تواند تصمیم گیری در مورد طرح صحیح را برای شما سخت کند. برای اینکه این کار را برای خود راحت تر کنید، باید چند سوال بپرسید تا جستجوی خود را محدود کنید:
.1 شخصیت برند شما چیست؟
هنگام انتخاب رنگ های مناسب برای شرکت خود، باید با ایجاد هویت برند خود شروع کنید. شخصیت یک برند اساساً مجموعه ای از ویژگی های انسانی است که به یک نام تجاری نسبت داده می شود .
شناخت شخصیت برندتان به شما کمک میکند بدانید که کدام رنگها با شخصیتی که میخواهید پرورش دهید مطابقت دارد. قبل از انتخاب رنگ، ابتدا مطمئن شوید که برند خود را درک کرده اید. جنیفر آکر، استاد دانشگاه استنفورد، شخصیت برند را مورد مطالعه قرار داده و دریافته است که پنج بعد کلیدی شخصیت یک برند را تشکیل میدهند :
خلوص. این شخصیت توسط سازمانهایی استفاده میشود که میخواهند بیان کنند که صادق، سالم و شاد هستند.
هیجان. این شرکت را می توان جسور، با روحیه، تخیلی و به روز توصیف کرد.
صالحیت. این برند برای قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیر بودن، هوشمند بودن و موفق بودن ارزش قائل است.
پیچیدگی. این شخصیت به عنوان فردی طبقه باال، پر زرق و برق، رمانتیک و جذاب تلقی می شود.
ناهمواری. این شرکت در فضای باز، سخت و قوی دیده می شود.
برای ایجاد آشنایی با برند با مشتری خود به یکی از اگرچه برندها ممکن است دارای ویژگی هایی از هر پنج بعد باشند، اما معمولا آنها تکیه می کنند. به عنوان مثال، اگر شما یک فروشگاه مد رده باال هستید، می خواهید پیچیدگی و زرق و برق خود را بر مسئولیت به فروشگاه شما می آیند، زیرا آنها لباس هایی می خواهند که در آن احساس شیک و ظریفی داشته خود فشار دهید. مشتریان احتماالً
باشند، نه لباس هایی که بتوانند به راحتی در خانه بپوشند، بنابراین نام تجاری شما باید با این تمایل بازی کند.
هنگام انتخاب رنگ برای برند خود، شخصیت برند شما باید در خط مقدم افکار شما باشد. به جای اینکه برند خود را بر اساس تداعی های کلیشه ای رنگ )قرمز = هیجان انگیز( قرار دهید، می خواهید از رنگ هایی استفاده کنید که از شخصیتی که می خواهید نشان دهید حمایت می کند.
.2 چه کسی را هدف قرار می دهید؟
مشابه شناخت شخصیت برند خود، باید مشخص کنید که چه کسی هدف برند شماست. بررسی کنید که آیا شرکت شما بیشتر به سمت مردان است یا زنان. از طریق عوامل محیطی و فرهنگی، مردان و زنان تمایل به رنگهای متفاوت دارند.
در یک مطالعه، 57 درصد از مردان اظهار داشتند که آبی رنگ مورد عالقه آنهاست ، در حالی که تنها 35 درصد از زنان همین را گزارش کردند. با این حال، هر دو اعداد نشان می دهد که بسیاری از مردان و زنان رنگ آبی را ترجیح می دهند. برای نتیجه متضادتر، 23 درصد از زنان گفتند که بنفش رنگ مورد عالقه آنهاست، در حالی که کمتر از 1 درصد از مردان همین را بیان کردند
و 22 درصد از مردان گفتند که این رنگ کمترین عالقه آنهاست. در مطالعه ای دیگر، مردان رنگ های روشن را بیشتر از زنان ترجیح می دهند ، در حالی که زنان رنگ های مالیم را ترجیح می دهند.
اگر شرکت شما در درجه اول محصوالت و خدماتی را به زنان ارائه میدهد، دانستن اینکه کدام رنگها برای مخاطبین جذابتر هستند، ممکن است نقش مهمی در تصمیمگیری شما برای برندسازی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر تا حد زیادی یک محصول را برای زنان به بازار عرضه میکنید، ممکن است از رنگهای مالیمتر استفاده کنید و از رنگهایی که زنان تمایلی به آن ندارند، اجتناب کنید.
همچنین باید توجه داشته باشید که این ترجیحات بر اساس جنسیت ثابت نیستند و قابل تغییر هستند . به این ترتیب، برای شرکت ها مهم است که در مورد روندهای فعلی به روز بمانند و برای مطالعه آخرین مطالعات در مورد ترجیحات رنگ در میان جمعیت های مختلف وقت بگذارند. این اصل در مورد هر جمعیت شناسی دیگری که ممکن است هدف قرار دهید صدق می کند.
.3 رایج ترین رنگ ها در صنعت شما کدامند؟
هنگامی که شخصیت خود را درک کردید و متوجه شدید که چه کسی را می خواهید هدف قرار دهید، باید چند لحظه به بررسی شرکت های بزرگ در صنعت خود بپردازید. این شرکت ها از چه رنگ هایی استفاده می کنند؟ خیلی وقت است که همپوشانی پیدا خواهید کرد. به عنوان مثال، رنگ سبز در کشاورزی، قرمز در خرده فروشی و آبی در فناوری یافت می شود.
هنگامی که رشته خود را بررسی کردید، این شما هستید که تصمیم می گیرید که آیا می خواهید از بین مردم متمایز شوید یا از یک طرح رنگ سنتی یا محافظه کارانه استفاده کنید. هر یک از گزینهها میتواند کار کند، و تصمیم در نهایت به پیامی که میخواهید ارسال کنید برمیگردد.
.4 چگونه رنگهایی را انتخاب کنم که با هویت سازمانی من مطابقت داشته باشد؟
بهتر است چندین رنگ داشته باشید، به خصوص اگر به ابتدا توجه داشته باشید که فقط به یک رنگ گیر نمی دهید. در واقع،احتمالا نحوی با چیزی که برند شما را منحصر به فرد می کند، مرتبط باشند.
به عنوان مثال، استارباکس با تغییر رنگ اصلی خود به سبز در سال ،1987 طرح رنگ خود را شخصی تر و منحصر به فردتر کرد، به عنوان اشاره ای به دانشگاه سانفرانسیسکو ، جایی که این سه بنیانگذار به مدرسه رفتند. در زیر چند نکته در مورد نحوه انتخاب طرح رنگ آورده شده است:
اگرچه می توانید بین یک تا چهار رنگ برای برند خود انتخاب کنید، اما برای شروع، بهتر است آن را با سه رنگ ساده نگه دارید که می توانید با ترکیب آنها چیزی در مورد شخصیت برند خود بگویید. شما می خواهید یک پایه، یک لهجه و یک رنگ خنثی را انتخاب کنید:
پایه. به شخصیت برند خود فکر کنید. کدام یک از پنج بعد کلیدی برای برند شما مناسب است؟ هنگامی که آن ویژگی شخصیتی را در ذهن دارید، می توانید از آن برای کمک به انتخاب رنگی که منعکس کننده آن ویژگی شخصیتی است استفاده کنید. رنگ پایه باید بازتابی از غالب ترین ویژگی شما باشد و همچنین باید برای مخاطب هدف شما جذاب باشد.
رنگی که برای پایه انتخاب می کنید به دو رنگ دیگر اطالع می دهد، بنابراین عاقالنه انتخاب کنید.
اصلی. شما باید رنگی را برای خود انتخاب کنید که با ویژگی شخصیتی برند مطابقت داشته باشد. اگر فقط یک ویژگی شخصیتی دارید که می خواهید با آن شناخته شوید، اشکالی ندارد و حتی توصیه می شود. شما فقط می توانید رنگ دیگری را انتخاب کنید که با ویژگی شخصیتی غالب شما مطابقت داشته باشد و به خوبی با رنگ پایه شما جفت شود.
انتخاب این رنگ کمی چالش برانگیزتر است، اما یکبصری جذاب می تواند تفاوت را ایجاد کند. خنثی. این رنگ احتماالً رنگ پس زمینه شما خواهد بود. از آنجایی که در پسزمینه است، میخواهید کمکلید باشد و از سایه های مختلف خاکستری، بژ، سفید یا مایل به سفید استفاده کنید تا بقیه رنگهایتان برجسته شود. اگرچه می توانید از رنگ مشکی به عنوان رنگ پس زمینه استفاده کنید، اما نسبت به رنگ های دیگر توجه بیشتری را به خود جلب می کند.
.5 برخی از رایج ترین پالت های رنگی کدامند؟
اگر هنوز مطمئن نیستید که کدام رنگ به بهترین وجه با هویت سازمانی شما مطابقت دارد، می توانید به برخی از پالت های رنگی که بسیاری از شرکت ها استفاده می کنند تکیه کنید. هنگامی که می خواهید رنگ ها را کنار هم قرار دهید، پنج پالت رنگ وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
تک رنگ. یکی از محبوبترین پالتهای تک رنگ، ترکیبی از سایهها و ته رنگهای مختلف یک رنگ در چرخه رنگ است.
مکمل. این پالت ترکیبی از رنگ هایی است که دقیقاً در مقابل یکدیگر در چرخه رنگ قرار دارند. ترکیبی از رنگ های گرم و سرد، این پالت خودنمایی می کند.
مشابه. یک پالت بسیار هماهنگ که رنگ هایی را که در کنار یکدیگر در چرخه رنگ قرار دارند ترکیب می کند. از آنجایی که رنگ ها ثابت می مانند، شما یک طرح رنگ برند بسیار قابل تشخیص ایجاد خواهید کرد.
سه گانه. با یک پالت سه گانه، از سه رنگ استفاده می کنید که فاصله مساوی از یکدیگر در چرخه رنگ دارند. به طور کلی، اگر از این پالت برای طراحی رنگ های برند خود استفاده کنید، تنها یک رنگ غالب و دو رنگ پشتیبان خواهید داشت.
خنثی با رنگی پررنگ. این پالت رنگی متکی به مجموعه ای از رنگ های خنثی با تنها یک رنگ است که از بقیه متمایز است. می توانید با رنگ های روشن یا مالیم تر به جلوه های عالی بروید. اگر هنوز در تشخیص طرح رنگ برند خود مشکل دارید، همیشه میتوانید مولدهای طرح رنگ آنالین را امتحان کنید که طرحی را برای شما تولید میکنند ، یا میتوانید به پالتهای دیگر نگاه کنید تا برای تالشهای برندسازی شرکتی خود ایده بگیرید.
برای انتخاب رنگ ها آماده اید؟
اگر آماده هستید که شرکت خود را با گرافیک های چشم نواز منحصر به فرد برند خود تبلیغ کنید، خانه طرح برکه می تواند به شما کمک کند. با توجه به تجربه ما در برند سازی و طراحی، میدانیم که چه رنگهایی شما را برجسته میکند.
از طراحی لوگو گرفته تا هویت بصری برند، تابلوها، طراحی بسته بندی و طراحی سایت، خانه طرح برکه میتواند به شما در چاپ بهترین گرافیکها در صنعت کمک کند.