مفهوم پنهانی رنگ ها

مفهوم پنهانی رنگ ها


مقدمه ای بر مفهوم پنهانی رنگ ها 

اگر بخواهید در تبلیغاتتان از رنگ استفاده کنید ، باید بدانید که رنگ ترفندی برای جلب توجه است . رنگها به خلق فضا و تغییر احساسات کمک می کنند.برای افزودن شانس موفقیتتان باید از این نکته آگاه باشید که رنگها همواره خالق احساسات شورانگیز ثانوی در افرادند و می توانند به آنان احساس سبکی ، نرمی ، طعم ، رایحه ، زنانگی و مردانگی ببخشند. تاثیر رنگ ها مشابه خلق تصویر ذهنی در ناخودآگاه است. مصرف کنندگان میان رنگ یک آگهی، بسته بندی محصول و محتویات آن یک ارتباط روانی می یابند. قرمز از پویاترین رنگ هاست و احساس تحرک، نیرو و انرژی را منتقل می کند.

پژوهش های انجام شده بر روی مفهوم پنهانی رنگ ها 

در طول پژوهش های انجام شده ، به گروهی از زنها دو نمونه از یک کرم زیبایی دادند . یکی از آنها در قوطی صورتی رنگ و دیگری در قوطی آبی رنگی جا داشتند . از آنها خواسته شد که بهترین کرم را انتخاب کنند . بیش از ۸۰ درصد ، زن ها اظهار داشتند که کرم قوطی صورتی رنگ مؤثرتر از کرم قوطی دیگر است ، اگرچه محتویات هر دو قوطی یکسان بود . متخصصان تبلیغات از مدت ها قبل به این نکته پی برده اند که یک رنگ خاص می تواند در موفقیت یا شکست نقشی مؤثر ایفا کند . رنگ مناسب می تواند فروش محصول را افزایش دهد . موفقیت سیگار مارلبورو » – حداقل از آن – مدیون تغییر رنگ پاکت آن است . چند سال پیش ، نوشابهی نارنجی رنگی به نام « ارنج گراش » در بطری های کوچک قهوه ای رنگی به فروش می رسید . پس از آن که طراحان بطری نوشابه را تغییر دادند و آن را بزرگتر ، روشن تر و امروزی تر کردند و مصرف کننده توانست رنگ نارنجی نوشابه را ببیند ، مدیرعامل شرکت گزارش داد که در عرض یک ماه ، فروش آنان سه برابر شده است .

مفهوم پنهانی رنگ ها بر مد و لباس 

در دهه ی ۱۹۹۰ ، « بنتون » ایتالیا آگهی هایی را به نمایش گذاشت که در آنها جوانان لباس زیرهای رنگارنگ به تن داشتند . این کار تا یک هفته احساس شادی و طراوت در این تبلیغات خلق کرد . تازگی نیز ، شرکت « اپل » با نمایش کامپیوترهای « آی مک » به رنگ های آبی و نارنجی به موفقیت بزرگی دست یافته است ، سپس ، « زیلت » به تیغ های ونوس خود که ویژه ی خانم ها بود ، مفهوم جالبی بخشید : تیغ ها صورتی بودند.  در سال ۲۰۰۴ ، « ام اند ام » رنگهای درخشان تری برای آب نباتهای خود انتخاب کرد . ما همیشه از رنگ ها برای تمایز محصولاتمان استفاده می کردیم ، اما مایل بودیم که پیام خود را تقویت کنیم و به شکل امروزی تر و تازه تری در آوریم. آبنبات های جدید رنگهای درخشان تری دارند ، مثل رنگ های آبی و زرد براق ، به اضافه ی بسته بندی جدید.

متاسفانه ، بسیاری از تبلیغات و رنگ بسته بندی محصولات با محصول یا پیام آن ارتباطی ندارند. در این صورت باید در نظر داشته باشیم که مردم فقط کالا را نمی خرند، آنان رنگ آن را هم می خرند.

هر رنگی دارای یک مفهوم عاطفی است

رنگ قرمز 

رنگ تبلیغات و نماد عشق، گرمی، شور و هیجان است. فهمیدن چنین جزو خشن ترین و پویاترین رنگ هاست و دارای توانایی بلقوه برای عمل. همچنین لذت پیروزی و انقلاب را مجسم می کند. موجب تنش عضلانی و فعالیت های تنفسی می شود. این رنگ مناسب برای هر نوع اخطاری می باشد. رنگ قرمز فشار خون را بالا می برد و موجبا تنش عضلانی و فعالیت های تنفسی می شود ، قرمز ، رنگ رانندگی تند است . اگرچه قرمز تیره رنگی تعادی و سنتی محسوب می شود و قرمز شرابی رنگی پرتجمل و باشکوه قرمز گیلاسی شورانگيز است ، قرمز متوسط نماد فعالیت ، قدرت و حرکت است و قرمز روشن رنگ نارنجی احساس گرمی ، آتش ، خورشید ، نور و پاییز را القا می کند و همراه با این ها ، تأثیرهای روانی این رنگ به صورت اشتیاق ، برانگیختگی و احساس جوانی در شخص ظاهر می شوند.

 

روانشناسی_رنگ_قرمز_در_تبلیغات_و_برندینگ

 

رنگ آبی

این رنگ احساس آزادی، رویا و جوانی، رنگی آرام، آرام بخش و تسکین بخش است. آبی نماد امنیت، ثروت و اعتماد و همینطور  نماد آسمان و آب، دریا، هوا و سفر است.

رنگ زرد 

رنگی شاد و دوستانه و پرجنب و جوش و نمادی از خوش طبعی و لذت در زندگی است. این رنگ احساس گرمی و روشنایی می بخشد و نقش قابل توجهی در جلب توجه مشتریان دارد. در بازار رنگ زر نشانه قیمت ارزان است.

روانشناسی-رنگ-زرد-در-تبلیغات

رنگ نارنجی

احساس گرمی، آتش، خورشید و نور و پاییز را القا می کند و تاثیر روانی این رنگ به صورت اشتیاق، برانگیختگی و احساس جوانی در شخص ظاهر می شود. رنگ نارنجی تپش قلب را بدون بالا بردن فشار خون افزایش می دهد. رنگ نارنجی مناسب برای غذاهای آماده، گوشت و کنسروهایی است که با گوجه فرنگی درست می شوند.

رنگ سبز 

احساس آرامش و استراحت، فشار خون را پایین می آورد و مویرگ ها را فراخ می کند. سبز نشانه ای از سلامتی، تازگی و طبیعت است. معمولا از این رنگ برای سبزیجات و محصولات تنباکو و .. استفاده می شود.

روانشناسی_رنگ_سبز_در_تبلیغات_و_برندینگ

رنگ بنفش

در این رنگ نوعی اندوه موج می زند.همینطور احساس وفاداری و حکایت از شرافت و طبقه اجتماعی دارد.

 

رنگ  سفید 

این رنگ احساس سکوت، خنکی و در ابعاد وسیع می تواند خیره کننده باشد اما به تنهایی، احساس تهی بودن را القا می کند.

رنگ سیاه

این رنگ با تجسم مرگ، عزاداری و انزوا همراه است. سیاه کیفیت شب و کاراکتر غیرقابل نفوذ آن را به ذهن می آورد. رنگی بدون امید و آینده است. در عین حال احساس تمایز، برتری و شکوه و عظمت را بر می انگیزد.

نتیجه گیری از مفهوم پنهانی رنگ ها 

رنگ ها سازنده یک حس در وجود بیننده می کند و خلق عاطفه ای ماندگار حس محبت
به رنگ صلح و بالعکس حسی همانند تنفر در وجود شخصی یا سازنده ی تصویری از
جنگ و خون در ذهن بیننده .
پس انتخاب رنگ را به ما بسپارید تا حسی خوب و جذاب در ذهن شما و مخاطب برای
خلق برندتان بسازیم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.